Förlossningsberättelse

Nu skriver jag min förlossningsberättelse, fick äntligen tid och lust att göra det hehe
Straxt efter klockan 02.00 natten den 23 december vaknade jag efter att ha sovit ett par timmar. Då går jag in på toan och känner att jag har lite ont i magen på ett annorlunda sätt. Märker då att det är blod i troserna och då förstår jag att det är på gång. Väcker sedan Tommy och säger att det verkar som att bebisen är på gång. Gick in till mammas sovrum där hon och min syster ligger, berättar för dom och kryper sedan ner hos min syster som håller om mig. Värkarna börjar sedan komma och hela familjen sitter i vardagsrummet, spännande och mysig stämning. Värkarna blir mer starkare och mamma ringer förlossningen dom ber mig vila och invänta efter kraftigare värkar. Klockan 08:00 skjussar mamma , mig tommy och min syster Tove till förlossningen. Kommer in där och är jätte nervös. Får CTG och undersöks, var då öppen ca 2 on halv cm. Dom undrar om jag vill ligga kvar eller åker hem. Och jag ville verkligen åka hem. Så mamma kom tillbaka och hämtade oss. Kom hem straxt efter 09:00 och då lägger jag och tommy för att försöka vila. Jag somnade och vaknade runt 11.00 med kraftiga värkar, kramade tommy så hårt jag kunde och skrek var femte minut. Min pappa kommer in i rummet och ber mig att åka tillbaka till förlossningen men jag ville verkligen inte det. Men klockan 12:01 var jag åter igen inskriven på förlossningen. Fick CTG igen och var då öppen 4 cm. 12:45 får jag bada och tommy och tove blåser på mig under hela badet nästan för det var så otroligt varmt. Klockan 14:00 så läggs jag in i rummet där jag skulle förlösa bebisen. 15:00 får jag ryggbedövning och smärtan försvinner ett tag men kommer sedan tillbaka. Tiden går och jag är uppe och går och försöker vila. Runt 17.00 får jag yttligare en dos. Klockan 18:30 tar dom hål på fostervattnet och det såg bra ut. mellan 19:30 - 20:45 går jag runt med gåbordet och försöker att ta det lugnt. 21:01 sätts skalpen på bebisens huvud. Är öppen 10 cm. I nästan 2 timmar är värkarna så kraftiga att jag bara ligger och skriker. Dom känner på magen och märker att bebisen ligger med huvudet uppåt som (stjärntittande). Men sedan vänder han sig normalt som tur var. 22:50 kommer krystvärkarna och jag börjar krysta på och jag kände mig helt borta, dom frågar mig om jag vill se huvudet och känna men jag skriker nej. Efter ett tag så känner jag på huvudet och då känner jag verkligen att det är på g. Snart kommer bebisen. Klockan 23.30 kom våran underbara pojke Sam efter 40 minuters krystande. Njuter av min älskade son och sedan kommer min pappa och mamma och min bror och tittar in i förlossningsrummet klockan är då straxt efter 00.00 och dom åker sedan hem och också min syster. Kvar blir jag och tommy som nyblivna föräldrar. Vi stirrar på Sam och han ligger inlindad i en filt vid mitt bröst. En sköterska kommer in och väger Sam och mäter, och klär på lilleman. Han väger 4515 och var 55 cm lång.
Vi blir kvar där inne för fika och sedan får jag duscha. 02:09 förflyttas vi till bb-avdelningen.
Den 24 december ( Julafton ) är vi kvar på bb och jag lär mig amning och andra saker vi njuter av vår fina son och längtar hem. Familjen kommer upp och tittar på lilleman och han får julklappar. Sedan åker dom hem och vi blir kvar på bb-avdelningen. Den 25 december straxt efter halv elva på dagen blir vi utskrivna och får åka hemåt.
Vill tacka min underbara Syster Tove och min underbara Sambo Tommy för stödet på förlossningen. Vet att jag inte var att leka med under den tiden haha, men ni hjälpte mig verkligen på alla möjliga sätt och jag är så  glad att jag hade er nära. Det här är vad vi tre kommer att dela för alltid tillsammans och vi kommer minnas det föralltid. Stor kärlek till er.
CTG
Precis nyfödd lilleman
25 December precis hemkommen från bb

Kommentarer
Postat av: Tove :D

Åååh älskade syster. Gråten sitter i ögonen när jag läser detta. Det är den häftigaste dagen jag har varit med om. O vem vet du kanske får vara med på mitt om du orkar :D <3 Älskar dig

2011-08-23 @ 10:58:50
URL: http://tgustavsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0